Organisera en media eller kontextuell annonseringkampanj i nätverket beräknar någon annonsör sin ungefärliga budget. För kunden av en reklamkampanj är det viktigt att se hur fonderna fördelas för sitt beteende, om pengar spenderas för det avsedda ändamålet och med vilken effektivitet de används. Beräkningen av reklamproduktens effektivitet i medieplaneringen baseras på flera indikatorer, varav en är CPM-indexet. Vad är denna indikator, hur man använder den - vi kommer att ta reda på det nedan.

cpm detta

CPM - varför är det nödvändigt

Vad är CPM i reklam, känt sedan förra seklet. Modulen användes i alla reklamkampanjer som ägde rum i media. Utgivare, TV och radiokanaler använder fortfarande denna indikator för att beräkna annonseringskostnaden. CPM används när det gäller priset för en visning av reklam, inte för enskilda adressater, men till tusen möjliga köpare. Samtidigt introducerades denna term i omlopp. Ägare av reklamplattformar kan endast fungera med deras cirkulation och tematiska inriktning, så CPM bestämdes, reklam med det här värdet var effektivt.

Definition av CPM

cpm detta

En enkel definition av CPM är priset per tusen. Modulens namn kommer från de engelska orden Kostnad per tusen, där M är den romerska siffran, vilket betyder 1000. Så, vad gäller CPM, kan du svara att detta är priset för tusen visningar av annonsen. Ju fler annonser visas på tidningar och tidskrifter, desto oftare låter det på radio eller blinkar på en TV-kanal - desto större indikator på denna koefficient.

Beräkning av CPM i annonseringskampanjer online

På internet är rollen som en annons vanligtvisspela banners - det är de mest irriterande popup-fönstren som användarna inte gillar så mycket och som tar med pengar till ägaren av reklamplattformar. Ju mer populär webbplatsen, desto mer användare surfar på denna sida på Internet, desto dyrare reklam på den här webbplatsen kostar kunden.

Annonsörer är intresserade av det största antalet användare som såg denna banner. Därför, vad är CPM, kan matematiskt visas så:

CPM = (total kostnad för annonsordern) / (planerat antal bannervyer per dag) * 1000.

Nu är det klart, CPM - vad det är. I reklam är detta en av de viktigaste indikatorerna. Annonsören kan beräkna hur mycket pengar som ska betalas till ägaren av webbplatsen så att informationen visades till tusen användare av nätverket.

Denna beräkning kan tydligt framgå avenkelt exempel. Kostnaden för att placera en banner på en portals plats är till exempel $ 400 per vecka, statistiken på denna internetsida visar att ungefär 10 tusen användare ser ungefär en vecka. Således ger en enkel beräkning ett värde:

CPM = $ 400 / $ 10.000 * 1000 = $ 4 för tusen visningar av annonseringsinformation.

Annonsörer bör förstå det enklaDemonstrering av en banner på en tematisk webbplats är mest informativ. Det finns ingen garanti för att alla tiotusen personer som besökt sidan, nödvändigtvis klickar på bannern. Huruvida en besökare vill klicka på länken eller inte beror bara på banderollens egen attraktion och den information som finns på den. Varje webbplats kommer att tillhandahålla all nödvändig data för att beräkna CPM-parametern. Att det är fördelaktigt för ägaren till webbplatsen, kan du förstå. Men reklam, dess kvalitet och intresse för slutanvändaren ingår i kundens uppgifter.

vad är cpm

Hjälpmodul CTR, beräkningsmetoder

För att minska kostnaderna, ytterligare enIndikatorn är CTR. Namnet kom också från engelska och låter helt som klickfrekvens. CTR visar hur många som klickade på bannern och gick till kundens annonseringssida. Den här modulen beror direkt på den valda webbplatsens korrekthet, eftersom den mer relevanta och nödvändiga det ser ut att annonsera på sajten, desto mer sannolikt kommer besökaren på webbplatsen att vara intresserad av information och klicka på bannern. Metoden för att beräkna denna indikator är enligt följande:

CTR = (antal användare som klickade på bannern) / (planerat antal bannervyer per dag) * 100%.

Om till exempel om 20 000 personer som såg annonsen klickade på länken till 800 användare så är klickfrekvensen 800/20 000 * 100 = 4%, vilket är högre än det lägsta tillåtna värdet.

Det har bevisats av erfarenhet att minsta CTR är 3-5%. Om mindre, kommer kostnaden per potentiell kund att överstiga det förväntade resultatet, och reklam anses vara ineffektivt.

cpm-annonsering

Använda index

CPM kan användas när du väljer en smalaremålgrupp. När du till exempel beställer en bannerplacering, ger webbplatsen annonsören information om ålder, fält, bostadsort, hobbyer för alla registrerade besökare på webbplatsen. Således visas den önskade bannern endast för de användare på vilka den givna reklamprodukten designades. Budgeteringen för reklamkampanjen spenderas mer ekonomiskt och mer effektivt.

Det bör också ta hänsyn till permanent verksamhetanvändare. Ju oftare en och samma besökare ser samma annonsprodukt, desto mer pengar skrivs av från annonsörer, men kunden får inte mer av kunderna. Därför bör en kompetent beräkning av CPM- och CTR-indexen kombinerad med en djup analys av informationen från denna reklamplattform ge det önskade resultatet till kunden.

En annan punkt att tänka på i börjanreklamkampanj. Betalningen kan faktureras antingen med CPM eller CTR. Med andra ord bör kunden förstå kärnan i bannerannonsering på CPM-modulen - att det inte betalas för användarklick, men endast för demonstration av reklamprodukten

Vad är cpm i reklam

Sammanfattning

När du frågas vad CPM är, kan du svara på detDenna parameter är en av de viktigaste i analysen av effektiviteten hos en viss annons, och även måste ta hänsyn till vid beräkning av reklambudget. Beaktas och summan av de påstådda kontakt med potentiella kunder med den information reklam, och kostnaden för banner placering på flera webbplatser med liknande tematisk inriktning. Med hänsyn till dessa parametrar är det möjligt att beräkna effektiviteten hos en eller annan reklamplattform och framgångsrikt behärska reklambudgeten.

</ p>